5 sept Verboden Stad

6 september 2014 - Beijing, China

Vandaag hadden we gereserveerd voor de Verboden Stad. Hier zijn we de eerste keer in China al geweest maar zo'n plek wil je best nog een keer bezoeken. En het hotel ligt er praktisch naast.

Het was erg warm vandaag en zeker op de enorme pleinen in de Verboden stad was het heet! Het was ook best druk, zeker voor de hal met de drakentroon van de keizer. De stad is zo enorm dat sommige gebouwen nog niet gerestaureerd zijn ondanks dat ze op verschillende plaatsen bezig zijn. Sommige gebouwen hebben vervaagde schilderingen of de gele daken zijn wat viezig. Ook groeit er gras en andere planten op een aantal daken.

grappig is ook dat de toiletvoorzieningen best goed zijn. Er was zelfs een zg. 4 sterren toilet. Deze had een wachtruimte, airco en was erg schoon.

Ook zijn we weer naar de porselein-verzameling geweest in een hal die wat uit,de,hoofdroute ligt. Hier liggen ook servies dat voor de keizer alleen bestemd was. Dit servies is geel omdat dit de keizerlijke kleur is. Ook alle dakevan de Verboden Stad zijn geel om aan te duiden dat het om een keizerlijk bouwwerk gaat.

Na de verboden stad zijn we naar het Cultureel Paleis voor de arbeiders geweest. Ondanks wat de naam doet vermoeden gaat het niet om een socialistisch bouwwerk maar om de prive-tempel van de keizer. Deze ligt net buiten de Verboden Stad met een aparte ingang. Hierdoor is het hier erg rustig. Ook deze tempel was weer enorm! Anders dan in de verboden stad kon je deze grote hal wel binnen. De ruimte was ongeveer 50 bij 20 meter. Het gigantische dak werd gedragen door zuilen van 2 meter doorsnede die elk waren gemaakt van een enkele boomstam. Ook het dak is van hout.

hierna waren we compleet op en zijn we wat door de hutong gaan wandelen rond ons hotel. Hier woonden vroeger veel mensen die in de verboden stad werkten om familie van de keizer waren.

Ook nog langs mijn lievelingswinkel geweest waar ze porcelein verkopen. Heb alweer leuke dingen gezien die ik wil hebben.....

1. Dave:
    8 september 2014
    Ik zou zeggen; nodig de porcelein leverancier weer langs in jullie hotel voor een speciale deal...