20 september Guangzhou

20 september 2014 - Guangzhou, China

Vandaag zijn we aangekomen in Guangzhou in het zuiden van China en relatief dichtbij Hong Kong. Guangzhou is een stad van 17 miljoen inwoners en was vroeger bekend als Canton. Het is een flinke overgang van klimaat. In Zhangjiajie was het 21 graden met regen. In Guangzhou is het zonnig en 34 graden.

aangekomen in ons hotel zijn we gelijk de stad in gegaan aangezien we morgenochtend alweer vertrekken naar Hong Kong. Als eerste zijn we naar een museum gegaan waar het graf van een vroegere koning ligt dat helemaal intact is teruggevonden. Het graf was ee beetje te vergelijken met Wuhan. Ook weer erg indrukwekkend. Helaas veel omschrijvingen alleen in het chinees. Daarna zijn we naar een botanische tuin gegaan met veel tropische vegetatie en orchideeen. Het bloeiseizoen was helaas wel voorbij maar alsnog een erg mooie tuin. En er waren foto-shoots van chinese dames in traditionele kledij. Misschien voor de nieuwe toeristenbrochure?

Hierna met de metro naar het nieuwe zakencentrum waar oa het nieuwe opera-gebouw staat van de architect Zaha Hadid. Het gebouw begint helaas al erg af te takelen.

Uiteindelijk nog even over Shamian-eiland gelopen waar vroeger veel handelsondernemingen uit het westen zaten. Dus veel koloniale gebouwen en leuke restaurantjes.

Eigenlijk waren we daarna best wel moe. Dat komt zeker ook door de treinreis van 1300 km van afgelopen nacht.

Morgen naar Hong Kong, een korte rit van 120 km met de trein. We moeten door de douane aangezien de stad een status aparte heeft.