23 september Macau

24 september 2014 - Hong Kong Island, China

Vandaag zijn we naar Macau gegweest. Vanuit Hong Kong zijn we met de Turbojet-boot richting de voormalige portugese kolonie gevaren. Macau is een,stuk kleiner dan Hong Kong en ligt ongeveer een uur varen naar het zuiden. Sinds 2002 heeft de stad zich ontwikkeld tot een gokparadijs die Las Vegas al is voorbijgestreefd op het gebied van de hoeveelheid geld dat er vergokt wordt. Er wordt druk gebouwd aan nog grotere resorts. Een ervan wordt een soort mega versie van Versailles op een nieuw stuk land. Maar Macau is meer dan gokken. Het schiereiland is voornamelijk een oude koloniale stad en op het eiland dat erbij hoort komen steeds meer hotels.

Het symbool van de oude stad is de ruine van de Sint Paulus kerk. Door een brand staat alleen de gevel nog overeind bovenop een lage heuvel met trappen ervoor. Erg toeristische straatjes er vlak voor met veel mensen. Maar hier geld ook de regel: 80% van de mensen gaat naar 20% van stad. Dus als je even verder loopt dunt de massa uit en kom je terecht op kleine pleintjes en straatjes met kerken en gebouwen in tropische kleuren. Mintgroene kerkjes en pastelgele overheidsgebouwen met palmentuinen en parkjes waar de bewoners wat rondlopen en kletsen.

na het oude gedeelte zijn we ook even door het gedeelte met de casino's gelopen. Vooral het Grande Lisboa casino is bizar. Het gebouw is gebaseerd op de verentooi van een show- danseres. Smaken verschillen.

zeker een aanrader mocht je in de buurt zijn. Erg overzichtelijk en erg mooi. Een soort mini Hong Kong.

op de terugweg wel erg moe door het geloop en de hitte. Erik lag na 10 minuten te slapen in zijn stoel. Maar het was het waard!