8 sept Middenherfst festival

10 september 2014 - Beijing, China

Vandaag is mijn lieve moedertje jarig! Gefeliciteerd! Verder is het ook Middenherfst festival van oudsher een oogstfeest maar nu aanbidden ze vooral de maan en de maangodin Chang'e ( als ik het goed heb begrepen). Na een aantal dagen met zweetweer en smog is het vandaag ontzettend helder en lekker warm weer. Van het dak van het hotel konden we zelfs de bergen rond Beijing zien. Een mooie dag om een fietstocht te maken rond Beihai-park. Dit zijn een aantal meren ten westen van de Verboden stad. Van het hotel leenden we twee fietsen en we gingen op weg. Door de hutongs en langs de meren met restaurants kleine eettentjes. Ook zijn we naar het huis van Prins Gong geweest. Een enorm particulier huis met prachtige panden rond binnenhoven en tuinen. Het was wel druk omdat het natuurlijk voor veel mensen een vrije dag was. Na de fietstocht zijn we nog naar een winkelcentrum aan de Wangfujing Dajie geweest. Dit is een grote winkelstraat.

voor het eten zijn we weer naar het heerlijke Little Yunnan restaurantje geweest. Mocht je ooit in Beijing zijn, daar moet je naartoe. En ze hebben goed internet zodat ik even naar huis kon bellen om mijn moeder te feliciteren. In de avond zijn we teruggegaan naar Beihai park om net als de inwoners naar de volle maan te gaan kijken en foto's te maken met het mobieltje. Natuurlijk hebben we ook maancakejes gegeten wat een traditie is. In een groot deel van China was de maan niet te zien maar hier dus gelukkig wel.