7 sept bijna volle maan.

7 september 2014 - Beijing, China

Vandaag hebben we voor de nieuwe kant van Beijing gekozen. We hebben de metro gepakt naar de buitenwijken van Beijing. We wilden het nieuwe winkel centrum/ kantorencomplex van de architect Zaha Hadid gaan bekijken. Zij is bekend van gebouwen in vloeiende en stromende lijnen. Het lijkt alsof de gebouwen vloeibaar zijn geworden. Het duurde driekwartier met de metro en drie keer overstappen om er te komen. En dat voor ¥2! Dat is ongeveer €0,25!! Daar worden wij Hollanders natuurlijk blij van.

Toen we het metrostation uitkwamen stonden we in een gebied met torenflats die het zicht ontnamen op ieder oriëntatie-punt. Verder was de smog vreselijk vandaag waardoor het zoeken naar het gebouw nog moeilijker werd. We zijn een Star Bucks ingegaan voor internet Erik is hier weer erg goed in om dit soort plekken te vinden) een Chinese studente hielp ons een beetje met de plek te vinden en uiteindelijk wisten we welke kant we op moesten. De Star Bucks boot net als alle andere bedrijven alleen gratis internet aan als je een chinees nummer hebt, tip voor de volgende reis ;)

Daar aangekomen maakte het uit drie gebouwen bestaande complex best wel indruk. De plattegronden zijn gebogen ellipsvormig en worden langzaam kleiner naar boven toe. Het geeft een bizar gezicht.

Op de terugweg zijn we langs de porseleinwinkel geweest waar ik mijn oog eerder al had laten vallen op een paar mooie dingen. Ik heb uiteindelijk een waterkom gekocht die wordt gebruikt bij het kalligraferen en een klein potje om thee in te bewaren.

Hierna hebben we ons wat opgefrist in ons hotel en zijn we naar de Wangfujingstraat geweest voor wat onvervalste winkeldrukte. Een heerlijk jasmijnthee ijsje gegeten ( was echt lekker) en een enorm winkelcentrum binnen gegaan en gegeten bij de Ajisen, een soort japans-fastfood restaurant dat vestigingen door heel China heeft. Eriks verlangen naar beef-noedels werden vervuld!

Dit verslag schrijf ik nu op het dakterras van het hotel met uitzicht op de Verboden Stad en een bijna volle maan boven de stad. Morgen is het volle maan en is het Midden Herfstfestival! En morgen is er ook nog iemand jarig.......

1. Nicole:
    8 september 2014
    Blijkbaar is het vandaag Peter's verjaardag, proficiat.