9 sept de Longmen-grotten

10 september 2014 - Luoyang, China

Vandaag reisden we van Beijing naar Luoyang. Om half 6 's ochtends stond de taxi al klaar :( Vanaf het enorme Beijing-West station gingen we met de hogesnelheidstrein (de trein haalde een snelheid tot 300 km/uur) naar de oude hoofdstad van China Luoyang.  Deze stad is vooral beroemd vanwege de grotten. Hier zijn vooral in de Tang dynastie (618-908) veel boeddhistische beelden uitgehakt in de rotswanden. Het was inderdaad een indrukwekkend gezicht met de ontelbare nissen met beelden die langs een rivier stonden. Aan de overkant van de rivier waren nog meer nissen met tempels die tegen de rotswanden waren gebouwd. Niet voor niets werelderfgoed. Het grootste beeld was een boeddha van 17 meter hoog met het gezicht van Wu Zetian, de enige keizerin die China heeft gekend. Terug in Luoyang zijn we door de oude stad gaan wandelen. Een mooie stadspoort met muren en oude wijken en veel straatleven. Het was duidelijk te merken dat er weinig westerlingen kwamen. Veel mensen staarden ons aan. Maar wel erg vriendelijk. Er is al een aantal keer gezegd dat we een grote neus hebben in vergelijking met chinezen:-D